De kunst van langs elkaar heen praten....

21 december 2014 - Dénia, Spanje

Wat we in Thailand heel veel hadden, hebben we hier ook, heerlijk langs elkaar heen praten met de bevolking...

Gek hoor, je zou denken hoe langer je ergens zit, hoe beter je de taal gaat oppakken, bij ons werkt het in iedergeval niet, waarschijnlijk door de verschillende dialecten ;) of zijn we er gewoon al te oud voor....

Wij eten hier in Denia vaak in een tentje waar je Menu del dia (dat weten we natuurlijk wel: menu vd dag), een 3-gangen menu inclusief wijn voor 8,50 pp. Zodra we komen, duikt de eigenaar al weg, want die weet dat ie alle keuzes weer moet proberen te vertalen voor ons, inclusief met immiteren van het te eten beest ;)  Eergisteren was de topper, alle gerechten verkeerd begrepen: ik had als voorgerecht Arroz al Horno, ik dacht soort paella en Fried een bepaalde soep, wij dachten vermicellisoep. Ik had de dag er voor al een misverstand qua soep gehad, dacht soort groente soep maar bleek bruine bonen (ook groente?!) met veel vet vlees en een oor (dacht niet vd kok, leek meer varken te zijn)... best prima hoor, maar dacht nu maar geen soep. De gele rijst was correct, maar ik denk dat er nog over was van de vorige keer (niet vandaag, want wij zijn altijd de eersten...); met gebakken aardappels, garbansos (boontjes, beetje aardappelachtig qua smaak), chorizo worstjes, draadjesvlees, bloedworst en Fried had wel wat vermicelli in zn soep, maar vooral een groot gebakken ei. Ik kreeg het van mij niet op, want wist dat de volgende gang gefrituurde vis was (ik dacht kibbelingen, hmmm) maar was wel bang dat de kok dan meteen kwam informeren wat er aan de hand was.... Fried had kippevleugeltjes, geheel zoals gedacht na de mooie immitatie van Meneer Spijkenisse (hij heeft een zwager die woont in Spijkenisse) mijn kibbelingen waren toch effe anders, soort grote sardines met kop en staart in een frituurjasje. Én graatjes! Ja volgens meneer Spijkenisse kon je die net als sardines zo opeten, nou not, stikte er zowat in, maar voor een keer lekker langszaam gegeten (ben normaal nogal schrokop), druk met fileren. Om nog meer misverstanden te voorkomen, hebben we ipv een toetje (daarbij zaten we zo bomvol, had ook niet gepast) lekker bakkie koffie. Gelukkig kregen we deze keer geen borrel toe (waarschijnlijk omdat ik mn bordje niet leeggegeten had) anders schommelen (wel,op de fietsjes) we zo naar huis.

Ook in de sportschool wordt er ook voornamelijk spaans gesproken en ach ik kan al best wat verstaan: lidwoorden, bijwoorden, bezittelijke voornaamswoorden, tja alleen daar kun je net geen zin mee opbouwen... Gelukkig doen ze de pasjes ed voor, dus dat lukt me wel. Nu heb ik Spaans voor dummies (ja speciaal voor ons) op een usbstick staan, dus hoogste tijd om daar maar eens naar te gaan luisteren! Al moet ik zeggen dat die verassingen qua eten en gesprekken toch ook wel leuk zijn hoor ;)

Verder keutelen we lekker de dag door hier op de camping, regelmatig valt in de douche altijd of de handdoek (die nog gebruikt moet worden) of een onderbroekje (of een maandag: allebei) net in het nat, elke dag heen en weer met de fietsjes naar het centrum, nog steeds weten we niet hoe hoog de camper is en gisteren lekker buiten gegeten bij ons campertje en ja: nu verkouden :( De bikini ligt nog steeds ergens ingepakt achter in de camper, verwacht ook niet meer dat het daarvoor de juiste temperatuur wordt, meestal tussen de 16 en 20 grd, vandaag wordt wat warmer voorspelt, maar ze zitten er nog wel eens naast. Maar de schaatsen hoeven zeker niet uit het vet :)))

Vandaag gaan we lekker de verjaardag van Mimi vieren, dus verwacht weer tonnetje rond vanavond in ons minibedje te liggen ;)

1. Leontine lamers:
    21 december 2014
    wat een leuke voorstelling krijgen jullie,als je de gewenste maaltijd wil bestellen .

een knorrend varken een kakelende kip een loeiende koe,en misschien ook nog een vogel geluidje [daar zijn ze gek op in spanje]
  2. Leontine lamers:
    21 december 2014
    ik was nog niet klaar .weet niet waar mijn eerste reactie die ik net had geschreven is gebleven
    Hier moet je er veel voor betalen,diner met entertaiment

20gr lijkt mij wel wat. Weekend DICKENS,de stad loopt weer vol.
    Het weer werkt niet echt mee ,zeker gisteren hagel en windstoten .

lieve groet leontine
  3. Caroline:
    Heerlijk,
    Ik zie het alweer voor me! Gelukkig hebben jullie nog geen levende slakken of lopende kreeften op jullie bordje gehad! Geniet lekker, lieve schatten!!! X
  4. Jannie Roesink:
    21 december 2014
    Hallo Mattie & Fried, heerlijk toch het gevoel van lekker vrij zijn.
    Via deze weg wil ik jullie heel fijne feestdagen toewensen en een gezond en gelukkig 2015 met heel veel reisplezier. Groetjes Jannie
  5. Mattie, Fried & Teun:
    21 december 2014
    Hallo Leontine, alles overgekomen ;) ik heb via pa ma w de foto's dickens gezien, volle bak! Ben benieuwd naar het gehaakte wcrolletjes houder :)
    @Caroline, nog geen slakken, wel mosseltjes maar goed doorkookt ;)
    @Jannie, leuk om van je te horen! hier alles goed, veel grt daar en ook fijne Kerst natuurlijk!
  6. Veronique:
    22 december 2014
    heb weer genoten van jullie heerlijke (of soms iets minder heerlijk :-) ) v erhalen. wellicht binnenkort een keertje een bord met gefrituurde insekten ? KUSSSSS
  7. Wendy:
    25 december 2014
    Lekkerrrrr die menu del dias....
    En ik zie net je sportschema VD sportschool voorbij komen... Echt wel jouw lessen... Beetje a la studio perfect? Ook les mills?
    Ik ben overgestapt naar ochtend abonnement na veel wikken en wegen..
    Lieve mat en Fried, fijne feestdagen! Xxx
  8. Benne Solinger www.Beninbeeld.nl:
    30 december 2014
    Je wordt met de keer een betere columniste, mooi om te lezen.... geniet er van... en hoop dat die bikini toch nog van pas gaat komen...Hartelijke groeten...Benne